Type Here to Get Search Results !

বৰ্তমান সমাজত ৰাসৰ প্ৰয়োজনীয়তা

 সবিতা বৰুৱা ফুকন






ভাৰতীয় সংস্কৃতিৰ বৃহৎ ক্ষেত্ৰখনৰ এক অনবদ্য সৃষ্টি হৈছে ৰাস সংস্কৃতি  । হিন্দু দৰ্শন অনুসৰি চৰাচৰ সৃষ্টিৰ অধীশ্বৰ ভগৱান বিষ্ণুৱে সৃষ্টিৰ কল্যাণাথে যুগে যুগে অৱতাৰ লৈছে  ।বেদ-উপনিষদ, মহাকাব্য আৰু পুৰাণ সমূহত ভগৱান বিষ্ণুৰ দশ অৱতাৰৰ বৰ্ণনা পোৱা যায় । যথাক্ৰমে  :--

          "যদা যদাহি ধৰ্মস্য গ্লানি ভৱতি ভাৰত
          অভ্যুত্থানম ধৰ্মস্য তদাত্মানং সৃজাম্যহম  ।
          পৰিত্ৰাণয় সাধূনাং বিনাশয়চ দুস্কৃতাম্
          ধৰ্ম সংস্হাপনাথায় সম্ভৱমি যুগে যুগে ।"
                                                        (গীতা )
                                                        
ৰাসতত্ব হৈছে জীৱাত্মা আৰু পৰমাত্মাৰ মিলন । ভগৱান শ্ৰীকৃষ্ণই মৰ্ত্যত কৰা কৰ্মৰাজিক ৰাসোৎসৱৰ জৰিয়তে প্ৰতিফলিত কৰা হয় । শ্ৰীকৃষ্ণৰ তাত্ত্বিক ৰসেৰে সমৃদ্ধ কথাবস্তুক ৰাসলীলাৰ মাধ্যমেৰে আত্মাৰ পৰা পৰমাত্মালৈ
দৈনন্দিন জীৱনৰ সুখৰ অনুভূতিক আধ্যাত্মিকতালৈ আৰু তাৰ কাম প্ৰবৃত্তি সমূহক কলাত্মক ৰূপ প্ৰদান কৰি ৰাসলীলাত অংকন কৰা হৈছে ।

আচলতে ত্ৰিলোকত যেতিয়াই অত্যাচাৰ, অন্যায় আৰু অনীতি হয় তেতিয়াই ধৰ্ম সংস্হাপনৰ বাবে ভগৱান শ্ৰীকৃষ্ণৰ  অৱতাৰৰ উদ্দেশ্য ই  আছিল । অপশক্তি বিনাশি ধৰ্ম প্ৰতিষ্ঠা কৰাৰ সমান্তৰাল কৈ  মানুহৰ মনত প্ৰেমৰ উপলদ্ধি ও  শিকাইছিল । প্ৰেম ৰসৰ মাজেদি ঈশ্বৰত্ব লাভৰ যি  দৰ্শন  দেখুৱাইছিল সেয়াই তেওঁৰ লীলা  --যাক ৰাস ক্ৰীড়া
ৰূপে চিহ্নিত কৰা হৈছে  ।

শাৰদীয় উৎসৱ বুলিলে সাধাৰণতে দূৰ্গাপূজাৰ কথাকে বুজা যায় যদিও শাৰদীয় উৎসৱ বুলিলে ৰাসোৎসৱৰ কথাও মনলৈ আহে  । "ৰাস " শব্দৰ অৰ্থ হৈছে 'ৰস ' । এই ৰসৰ পৰাই ৰাস উৎপত্তি হৈছে ।  কাতি মাহৰ পূৰ্ণিমা তিথিত ৰাসোৎসৱ পালন কৰা হয় ।  শৰতৰ স্নিগ্ধ মিঠা জোনৰ পোহৰত অতি  বিতুপন,যমুনাৰ বালিৰ বালিচন্দ্ৰাই তিৰবিৰাই উজলি উঠে  । প্ৰকৃতিৰ অপূৰ্ব সৌন্দৰ্যত  মন প্ৰাণ কিবা এক অজান আনন্দত উৎফুল্লিত হৈ পৰে  ।

ৰাসোৎসৱ মূলতঃ ধৰ্মীয় উৎসৱ হ'লেও ৰাইজৰ মনলৈ এই ৰাসোৎসৱে ধৰ্ম বিশ্বাসৰ লগতে এক অনাবিল আনন্দ কঢ়িয়াই অনাৰ উপৰিও জাতি, ধৰ্ম, সম্প্ৰদায়, নিৰ্বিশেষে সকলোকে ঐক্য -সম্প্ৰীতিৰ এনাজৰীৰে বান্ধি একত্ৰিত কৰি ৰখাৰ ক্ষেত্ৰত এক শক্তিশালী মাধ্যম ৰূপে প্ৰভাৱ  পেলোৱা দেখা যায় ।  শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱ আৰু মাধৱদেৱে ভাগৱতৰ ৰাস পঞ্চাধ্যায়ৰ ওপৰত কেলিগোপাল আৰু ৰাম ঝুমুৰা নাটক ৰচনা কৰিছিল যদিও ই প্ৰকৃতাৰ্থত ভাওনাহে আছিল।
ৰাসোৎসৱ এনে এটা উৎসৱ য'ত পূৰ্ণকাম, ভক্তবৎসল, আত্মৰাম শ্ৰীকৃষ্ণৰ জীৱন লীলাক উপজীৱ্য কৰি তোলা হয় ।ৰাস পূজা আৰু অভিনয় বা ভাওনা এই দুয়োটা ই   ৰাসোৎসৱৰ লগত জড়িত হৈ আছে ।

অসমীয়া সংস্কৃতিত ৰাসৰ প্ৰয়োভৰ মন কৰিবলগীয়া । অৱশ্যে ৰাসৰ অভিনয় অসমত কেতিয়াৰ পৰা আৰাম্ভ হ'ল সঠিক ভাৱে কোৱা টান  । তথাপিও বুৰঞ্জীৰ  সমলৰ পৰা আমি জানিব পাৰো  ১৭৬২ শকৰ পৰা মাজুলী দক্ষিণপাট সত্ৰত প্ৰথম ৰাস মহোৎসৱ আৰম্ভ হয় । বৰ্তমান অসমত প্ৰচলিত ৰাসলীলাৰ জন্মদাতা মূলতঃ মাজুলী দক্ষিণপাট সত্ৰ ।  ৰাসৰ অভিনয়,কলা -কৌশল,ভাষা প্ৰস্তুতি আৰু পৰিবেশৰ কাৰুকাৰ্য্য ভাওনা সংস্কৃতিৰ সৈতে হুবহু মিল থকা দেখা যায়। মহাপুৰুষ শংকৰদেৱে কীৰ্তনৰ ৰাসক্ৰীড়া খণ্ড আৰু কেলিগোপাল নাটত ৰাসলীলাৰ  বিস্তৃত বিবৰণ দাঙি ধৰিছে  ।
বৰ্তমান বিশ্বায়নৰ প্ৰভাৱে সমগ্ৰ পৃথিৱীকে প্ৰভাৱান্বিত কৰিছে । বিভিন্ন বিষয় বস্তুৰ লগতে সংস্কৃতি ক্ষেত্ৰখনতো আংশিক ভাবে হ'লেও প্ৰভাৱ বিস্তাৰ হোৱা দেখা গৈছে । সংস্কৃতিৰ অংশ স্বৰূপে ৰাস সংস্কৃতি ও   বিশ্বায়নৰ প্ৰভাৱৰ পৰা বাদ পৰা নাই । তথাপিও ৰাসৰ প্ৰাসংগিকতা বৰ্তমান সমাজত বিদ্যমান । বৰ্তমান সমাজত ৰাসৰ প্ৰয়োজনীয়তা আছে যদিও যান্ত্ৰিকতাৰ প্ৰয়োভৰ আৰু আধুনিক  জনজীৱনৰ গ্ৰাসত পৰি নতুন প্ৰজন্মৰ দৃষ্টিত ই ক্ৰমশঃ এলাগী হৈ অহা পৰিলক্ষিত হৈছে । 
এতিয়া ৰাসৰ অভিনয়ে মানুহক আকৃষ্ট কৰিব নোৱাৰে ।  গাঁও সমূহতো ৰাসৰ প্ৰতি উৎসাহ  উদ্দীপনা নাইকিয়া হৈছে  । ৰাধা -কৃষ্ণ নাচিবলৈ ও বৰ্তমান অভিনেতা -অভিনেত্ৰী ভাড়া কৰিব লগা হয়। গায়ন -বায়নৰ ঠাইত অত্যাধুনিক বাদ্য যন্ত্ৰৰ  সমাবেশ ঘটিছে  । সূত্ৰধাৰৰ নৃত্যৰ অন্তৰ্নিহিত তত্ত্ব  বৰ্তমান সমাজত বিশ্লেষণ পোৱা টান  । ৰাসৰ গভীৰ তত্ত্ব আজিৰ প্ৰেক্ষাপটত কিমান গুৰুত্বপূৰ্ণ তাক বিশ্লেষণ কৰা মানুহৰ অভাৱ । বৰ্তমান আধ্যাত্মিক শিক্ষাৰ অভাৱ হোৱাৰ বাবে এই পৰিণতি হৈছে  ।

           গতিকে, ৰাস তত্ত্বৰ অন্তৰ্নিহিত গভীৰ তত্ত্বক আজিৰ প্ৰজন্ম ই  গভীৰ ভাবে  উপলব্ধি  কৰিব পাৰিলেহে ৰাস সংস্কৃতি জীয়াই থকাৰ অৱকাশ পোৱা যাব আৰু তেতিয়াহে ৰাস সংস্কৃতি সুৰক্ষিত হ'ব  । এই ৰাস সংস্কৃতি জীয়াই ৰাখিবলৈ হ'লে আমি সকলো দায়বদ্ধ হ'ব  লাগিব  ।


                                সিংহদ্বাৰ,  শিৱসাগৰ